fbpx

SEO

SEO står för Search engine optimization eller Sökmotorsoptimering. Sökmotorsoptimering går ut på att få er webbplats att ranka högst på Google, komma högst upp när man söker efter er eller era tjänster. Tillskillnad från Google annonsering är SEO oftast ett betydligt billigare alternativ då det handlar mer om content & copy på företagets hemsida.

VAD ÄR EGENTLIGEN SEO?

SEO är något som alla talar om just nu, ”se till så sidan är SEO-optimerad”. Genom att ha en SEO-optimerad hemsida ökar man sina chanser till besökare, användare eller försäljning. Men vad är då SEO mer konkret och hur arbetar vi med det? I det stora hela handlar det om att er hemsida ska vara så bra anpassad för Google som möjligt. Google gillar att matcha en sökfras med den mest korrekta hemsidan för att ge personen som sökte det mest relevanta förslaget först. Google gillar också hemsidor av hög kvalitét. Det man måste göra för att Google ska skicka just er hemsida till toppen är att inkludera massa smarta  och relevanta ord, rubriker och bilder på hemsidan, som man tror matchar det folk söker efter i sökmotorn.

händer som pekar på dator

VARFÖR ÄR SEO VIKTIGT?

Men att gissa hur folk söker och vad man tror måste finnas med på hemsidan är inte alltid lätt. Gissar man fel så blir det en motsatt effekt och Google visar inte er hemsida för kunder som vill se den och är intresserade av er. Man kan därför enkelt gå miste om värdefulla kontakter – något vi hjälper er att undvika. När vi arbetar med SEO åt företag har vi tillgång till de verktyg som behövs för att analysera kunder, konkurrenter, liknande sidor m.m. På så sätt hittar vi de exakta ord, fraser, rubriker, bilder som gör att just ni kommer högst upp och får mer exponering. Vi har också kunskap om hur man optimerar sin hemsidas kvalité och design i enlighet med Googles krav. SEO är ett billigare tillvägagångssätt än Google Ads, men tyvärr inte alltid lika effektivt. Vi rekommenderar därför alltid att man jobbar parallellt med SEO & SEM för att på så sätt nå ut till maximalt antal potentiella kunder. Ta kontroll över er SEO och kontakta oss för ett kundmöte idag!

händer på tangentbord som skriver om SEO

VILL DU HA EN GRATIS SEO-GUIDE?

SEO är som du kanske redan förstått ett ämne som ligger oss varmt om hjärtat. Våra duktiga SEO-specialister har tagit fram en omfattande SEO-guide som du nu kan ta del av, helt kostnadsfritt! Fyll i dina uppgifter så skickar vi guiden till dig. 

Vanliga frågor

HUR MYCKET TEXT BEHÖVS?

Beroende på hur stor konkurrensen är på just din sökterm så kan volymen på text variera. För en eller flera söktermer med låg konkurrens rekommenderar vi att en landningssida ska innehålla minst 300 ord. För att inom SEO prestera på söktermer med högre konkurrens bör innehållet vara minst 700 ord. Som tidigare nämnt är relevans viktigt inom SEO, vilket är varför högre textvolym ger mer underlag för Google att ranka din hemsida. 

HUR SKA TEXTINNEHÅLLET SE UT?

För att en landningssida ska prestera bra behövs inte bara textinnehåll – det måste även vara av hög kvalitét. Ett tips är därför att skriva din text på ett sätt som är naturligt för en person att läsa. Tänk på att en text bör delas upp i olika stycken, och gärna med sina egna rubriker. Genom detta skapar du både lättlästa texter och öppnar upp för fördjupning av texten där din sökterm kan framgå flera gånger.  

VAD SKA MAN TÄNKA PÅ UNDER RUBRIKSÄTTNING?

Rubriker är viktigt av flera anledningar, dels för dina besökare då det är svårt att bygga längre lättlästa texter utan att dela upp i stycken med rubriker. Det är också viktigt för sidans SEO, då du bygger relevans för din sökterm genom att använda din sökterm i dina rubriker. Vi rekommenderat att du använder söktermen i dina viktigaste rubriker på ett naturligt sätt så att söktermen inte verkar framtvingad. H1 rubriken är landningssidans viktigast rubrik – den ska kort sammanfatta hela sidans innehåll. Söktermen du optimerar ska därför finnas med här. Fortsättningsvis bör man använda rubriker enligt hierarkin i taggarna. H1 används för summera sidans innehåll. Vidare delas huvudämnet upp i stycken genom H2 rubriken. H3 rubriken delar sedan upp innehållet i H2 i stycken (och så vidare). 

Läs mer om SEO i våra digitala artiklar