Kommunikation handlar om meningsskapande och att väcka en reaktion hos den personen kommunikationen är riktad mot. Det är därför viktigt att ha en marknadsstrategi för att locka fram den önskade reaktionen. Man måste besvara följande frågor; vem ska säga vad, till vem, i vilken kanal, och med vilken effekt? Ett exempel på detta är företaget Estrid som säljer rakhyvlar i prenumerationsform. Deras marknadsföring sker främst via sociala medier och influencer marketing, vilket ligger i linje med kulturen online hos deras målgrupp (unga kvinnor). Hade de istället valt att marknadsföra sina produkter via mer traditionella medier såsom radio, hade inte deras meddelande nått den önskade målgruppen och fått den planerade reaktionen.
Så hur anpassar man sin kommunikation till sin målgrupp och valda kanaler? Research är A och O. Lär känna din målgrupp, vilket språk de använder, var de kommunicerar och vilka behov vill de ha tillfredsställda. Är din målgrupp småbarnsföräldrar? Kommunicera med fokus på sympati i kanaler där nyblivna föräldrar cirkulerar och söker råd. Då tidsbrist är vanligt kan kommunikationen därför anpassas till att vara rak på sak. Kort och koncist. Är din målgrupp kanske singelmän med ett intresse för aktier? Då kan ett råd vara att kommunicera med symboler, grafer och faktabaserad information. Skapa en möjlighet att kunna grotta ner sig ordentligt!
Sammanfattningsvis måste kommunikationen hos en fullservicebyrå fylla många olika funktioner, vare sig det syftar till byggnad av hemsidor, social media marketing eller SEO. Det är därför viktigt att ha en marknadsstrategi, göra research och följa upp resultat. Välkomna till Marknadsföringsbyrån!