fbpx

Det Digitala värdet Del 2.

Social Media Marketing

Likt den förra delen börjar vi denna del med lite siffror och statistik. Från att vi steg upp i morse till att vi går och lägger oss ikväll kommer Youtube videos ha fått över 4 miljarder visningar, 500 miljoner tweets och instagrampostningar har gjorts och 1 miljard kärlekssökande swipes på Tinder har skett. Det här är i vårt tycke briljant statistik som Rufus Lidman tagit fram, den visar verkligen vilken total dominans sociala medier har i dagens samhälle.

Det populäraste sociala mediet i Sverige är Youtube tätt följt av Facebook och Instagram. Men där bakom växer nya sociala medier fram med ungdomarna. I de lägre åldrarna är det medier som Snapchat och TikTok som är i topp vad gäller daglig användning. Så hur ska man som företag tänka när man ska ge sig an marknadsföring på sociala medier?

Vilken är din målgrupp?

En bild av graf som visar generationer av människor

Eftersom det finns så många olika kanaler är det extra viktigt att man som företag gör noggranna målgruppsanalyser innan man sätter igång att annonsera. SMM (Social Media Marketing) handlar i stora drag om att nå sin målgrupp där de befinner sig. Den klassiska ”Generation timeline” bilden är en bra fingervisning för hur olika generationer använder sociala medier. Generation Y som blev den första generationen att växa upp med sociala medier minns säkert de lite äldre som Myspace och Napster eller de svenska klassikerna som Lunarstorm och Bilddagboken. 

Men när Facebook och Youtube kom blev det spiken i kistan för de äldre medierna och de nya social mediernas storhetstid inleddes. Generation Y är alltså mest bevandrade med, och överrepresenterade i, Facebook, Youtube och till viss del Instagram. Men likt den spik i kistan Myspace och bilddagboken fick, tar Generation Z med sig nya sociala medier upp, som t.ex. Snapchat och TikTok. Och om inte Facebook vill gå i Myspaces fotspår behöver de tänka om och tänka nytt för att få tag i Generation Ys intresse. 

Utveckla ert företags digitala marknadsföring - Vi hjälper er med hela resan

"Generation Timeline Teorin"

Var ska du som företag då synas? Att använda Generation timeline teorin är ingen dum start för att hitta rätt. Även fast det såklart finns personer från både Gen Y och Z som inte följer ”normen” av socialt medie användande i sin generation, så får man utgå från det normala för att få ut max av sin annonsering.

Sen finns det många andra variabler som spelar in också. Vad har ni som företag för mål med SMM? Vill ni bygga varumärke? Öka försäljningen? Anskaffa nya kunder? Dessa är också viktiga frågor för att hitta rätt bland Social Medier. Siffror visar att Facebook och Instagram fortfarande är otroligt starka vad gäller att bygga varumärke. Medans de nya, TikTok och Snapchat, har visat sig starka i att anskaffa nya kunder för företag som vänder sig mot den yngre målgruppen. 

LinkedIn då? Den här artikeln har fokuserat på B2C (Business to consumer)marknadsföring och inte lika mycket på B2B (Business to Business). Men LinkedIn är ett socialt medie på uppgång och ligger redan med i toppen av de bästa vad gällande B2B och varumärkesbyggnad. 

Avslutande ord

Om vi knyter ihop allt om Social Media Marketing så landar vi någonstans i att det viktigaste arbetet ligger Pre Ad. Alltså i målgruppsanalysen och strategiarbetet före man skapar själva annonsen. Sen är givetvis själva annonsen i sig viktig vad gäller att förmedla budskapet och mål. Men content kommer vi behandla i egna artiklar. 

Dela artikeln