Folklek är ett företag som säljer lek, sport och parkutrustning för utemiljöer. Exempel på produkter är klätterställningar, gungor, lekplatser, padelbanor, multisportarenor, parkbänkar och cykelställ. De jobbar hårt med den digitala marknadsföringen och visa upp sina produkter för köpare. Deras kundgrupp är i första hand kommuner, fastighetsbolag, entreprenörer, brf och arkitekter.
Folklek kom till oss när de precis hade startat sitt företag, de var i behov av en E-handel och marknadsföring. E-handeln Folklek.se är byggd i WordPress med Elementor och WooCommerce. Integrationer med andra plug-ins och program finns för att stödja vissa funktioner.
Fokus har varit att skapa en hemsida som är funktionell och bemöter målgruppen. Folklek jobbar mest B2B vilket vi tog i beaktande när vi tog fram E-handeln. Utöver det behövde den vara anpassad för att hantera stora bilder och många produkter.
Efter vi färdigställt e-handel började vi jobba med marknadsstrategin och den digital marknadsföring för att börja synas och jobba in kunder och leads. Vi började att arbetat med annonsering på LinekdIn då Folklek främst jobbar B2B.
Utifrån den marknadsstrategi vi arbetade fram genom målgruppsanalyser, marknadsundersökningar och konkurrentanalyser. Kom vi fram till att SEM, och då framförallt Google Ads, skulle vara den viktigaste marknadskanalen. Vi byggde upp ett konto och en struktur i Google Ads och jobbade sedan med det.