fbpx

Att köpa konkurrenters varumärke som sökord – Varför det är en dålig idé men ibland en riktigt bra.

En förfrågan som vi ofta får av våra kunder är om vi inte ska köpa deras konkurrenters sökord i Google Ads. Ofta kan tanken komma från att deras konkurrenter gör det mot dem eller att de ser det som ett litet ’hack’ att sno trafik från rivalen. Tyvärr så är det som med mycket annat i livet, inte så straight forward som att bara göra och jag tänkte därför behandla det i denna post.

Så vad ska man tänka på innan man köper sina konkurrenters sökord? Jo, det är med vilken intention du gör detta. Är det så att du vill göra det för att konkurrenten köper ditt sökord eller för att du vill ta trafik/affärer av din konkurrent? Självklart så kan det även vara en kombination av dessa anledningar eller flera men oavsett så är det bra att identifiera anledningen. När du gjort detta så följer några resonemang.

Quality Score

En nyckel i dessa småkrig som förs av oss marknadsförare mellan konkurrenter i Google Ads är att förstå sig på Google Ads så kallade Quality Score och hur det påverkar kostnaden för klicken (CPC – Cost Per Click) genom budgivningen.

Quality Score är Googles betyg för den övergripande användarupplevelsen som dina annonser och målsidor ger när användare söker efter dina sökord. Detta representeras på en skala från 1–10, där 1 är lägst och 10 är högst. Det är alltså, kort och gott, i huvudsak en indikation på om dina annonser och målsidor är användbara för dina konsumenter.

Så här kommer kicker’n; ju bättre Quality Score du har desto billigare blir dina annonser! Eftersom annonserna för ditt eget varumärke matchar din egen webbsida får du en superbra Quality Score och du betalar endast ören för klicken medans du på andra sidan myntet betalar avsevärt mycket mer för konkurrenters sökord.


Utveckla ert företags digitala marknadsföring - Vi hjälper er med hela resan

Konkurrenten köper ditt brand-sökord

Om konkurrenten köper dina sökord så betyder det att du gör någonting rätt då du finns på deras radar! Dock så kan detta vara frustrerande då du kanske själv inte köper ditt eget sökord för du tidigare ändå synts högst upp i SERP:en eller för att du inte jobbar med Google annonsering överhuvudtaget.

Trots detta så finns det många saker man kan göra för att motverka detta. Det första som vi brukar tipsa om är att ta kontakt med företaget och kort och gott be dem sluta köpa ditt sökord då det inte är en kamp som är lönsam för någon. Detta för att konkurrentens CPC är skyhög jämfört med din egen då du kommer vinna budgivningen för en bråkdels kostnad av deras varje gång. Använd detta som ett argument så ger de flesta med sig. Det fungerar för oss 8/10 gånger, förutsatt att man får tag på rätt person!

Alternativ två är att du får skapa en annons där du köper ditt eget sökord och på grund av din höga Quality Score så kommer du med 99% säkerhet hamna högst upp i SERP:en för en mycket låg kostnad, alltså ören.

Du köper konkurrentens brand-sökord

Om du köper din konkurrents varumärkessökord i syfte av att ta trafik och affärer av dem så fungerar det sällan! Yes, ni hörde rätt. Detta är för att en användare på Google som ställer sökfrågor har en intention med sin sökning som i detta fall är att de söker efter just exakt precis din konkurrent. Detta vet vi för de Googla’ar ju på deras företagsnamn! Vi kan därför vara ganska säkra på att de inte är så öppna för några andra företag i just den stunden utan vill oftast endast besöka just konkurrenten.

Utöver detta så är det väldigt kostsamt att köpa konkurrenters sökord om man jämför med vad det kostar för dem själva, detta på grund av ”Quality Score’n” som vi talade om tidigare. Alltså är du på andra sidan denna gång.

Slutsats

Så när vi nu har med oss denna kunskap så kan vi dra slutsatsen att det knappast är kostnadseffektivt att köpa en konkurrents varumärke som sökord i syfte av att få vare sig trafik eller konverteringar. Dock så finns det ett användningsområde där det gör sig allra bäst; att skapa brand awareness. Det vill säga att du syns i samma sammanhang som konkurrenten/konkurrenterna och blir uppmärksammade att ni säljer liknande produkter och/eller tjänster. Är man ett företag som har en hög budget när det kommer till mediaspendering och med ett fokus på varumärkesbyggnad är detta absolut ett kraftfullt verktyg.

Är det i stället så att du har en limiterad budget så rekommenderar vi att lägga den någon annanstans så som att köpa long tail sökord, ditt eget brandsökord, relevanta sökord för dina produkter och tjänster och så vidare, men mer om det någon annan gång!

Dela artikeln