fbpx

ANNONSERING PÅ SOCIALA MEDIER

Annonsering på sociala medier handlar om att nå ut till människor – på de plattformar de befinner sig på.

Över 75% av svenskarna använder sociala medier. Genom att anpassa din annonsering till rätt kanal kan du nå din planerade målgrupp. Kanalerna det rör sig om är medier som Facebook, Instagram, Youtube som är de större hajarna. Till de lite mindre men snabbväxande finns LinkedIn, Snapchat, TikTok och många fler.

ANNONSERING SOM GER AVTRYCK

På bara några år har sociala medier fullkomligt exploderat och växt snabbare än någon kunnat förutse. Sociala medier står idag för den högsta konsumtionen av internet för svenskarna. Många företag väljer idag att annonsera sina tjänster eller produkter på sociala medier, vilket har lett till att konsumenten kan känna sig överväldigad av all information och reklam. När du blir kund hos oss ser vi till att göra avtryck hos den målgrupp du vill nå genom att skapa attraktiv annonsering som smälter in i flödet. Vi gör också djupgående målgruppsanalyser för att lyckas skjuta dina annonser bullseye.

Telefon med annonsering på Sociala Medier på

ANNONSERING PÅ SOCIALA MEDIER – FÖRDELAR

Det finns en mängd värdefulla fördelar med annonsering i social medier jämfört med andra kanaler. Den största är och viktigaste är att vi kan nå en väldigt specifik målgrupp med hjälp av den stora data vi får tillgång till och analyserar. Man kan till exempel nå kundgrupper baserat på ålder, intressen, geografiskt område och beteende. Vi kan också få den digitala ”mouth-to-mouth” med budskapet via viral spridning där vänner taggar andra vänner och delar ditt budskap – gratis annonsering! Du som kund kommer hela tiden få vara med i processen och se rapporter om hur dina annonser har presterat. Vi vill alltid ha en öppen och transparent dialog med våra kunder där vi tillsammans jobbar mot samma mål – maximal tillväxt! 

Många företag tror ibland att deras affärsidé inte passar för annonsering på sociala medier eller att deras målgrupp inte finns där. Faktum är att det enorma utbudet av medier idag betyder att dina kunder garanterat finns på något. Det är vårt arbete att hitta dem och skapa annonsering som engagerar – oavsett målgrupp.

Instagrams logga med svart bakgrund

Vanliga frågor

HUR NÅR MAN UT VIA SOCIALA MEDIER

För att nå ut till konsumenter via annonsering på sociala medier finns det en del saker att tänka på. Välj dina sociala kanaler noggrant utifrån vilket målgrupp du vill nå. Det är också viktigt att skapa relevant innehåll för det du vill nå ut med. En bilfirma bör exempelvis inte publicera innehåll om recept då det inte är relevant för deras målgrupp. Ett annat tips är att anpassa ditt budskap till din valda kanal genom att ha rätt mängd text och passande bilder. Sist men inte minst är det viktigt att använda sina sociala medier som en tvåvägskommunikation, då det är genom kommentarsfält och direktmeddelanden som interaktion skapas. Håll därför koll på din inkorg och se till att återkoppla så snart du kan för att visa att du är seriös och uppskattar dina följare!

VILKA KANALER ANVÄNDER OLIKA MÅLGRUPPER?

Den största kanalen idag som används av flest målgrupper är Facebook med cirka 5.9 miljoner användare i Sverige. Många företag har egna sidor där de skapar kontakt med kunder och presenterar sin produkt för den större massan. Vill man specifikt nå den yngre generationen är Instagram, Snapchat och TikTok relevanta kanaler att annonsera genom, och där gäller det att skapa relevant innehåll i form av trendsäkra videos eller bilder. Linkedin är en passande kanal för b2b – en plats där företag och professionella söker nya kontakter och innovativa idéer. Självklart kan du kombinera dessa kanaler i din annonsering på sociala medier för att nå ut till fler, så länge innehållet är korrekt formaterat för diverse plattformar.

HUR FUNKAR ANNONSERING PÅ FACEBOOK?

Att annonsera på Facebook är i regel ett effektivt sätt att sprida information om din produkt och locka besökare. För att lyckas med din annonsering finns det vissa saker att tänka på, till exempel att göra det ordentligt och professionellt från start. Du skapar då en stabil grund att utgå ifrån i ett konstant föränderligt medielandskap. Annonsering på Facebook når ut bättre om det är visuellt i form av video eller bild, inte bara en lång text. Facebooks algoritm är även utformad för att ge visuella annonser företräde i flödet, vilket ökad chansen för spridning. Tycker du som många andra att detta är knepigt? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Läs mer om annonsering på Sociala medier i våra digitala artiklar