fbpx

ANNONSERING PÅ GOOGLE

Annonsering på Google handlar inte om magkänsla eller tur – det handlar om fakta och analyser. Vi mäter och utvärderar annonseringen in i minsta detalj för att på så sätt avgöra hur vi vidare ska arbeta .

90 % av svenskarna använder Google för att söka information innan de köper en tjänst eller produkt. Med Google-annonsering kan vi kontrollera vem som ser din annons, beroende vad personen sökt på, var den befinner sig, och vilken tid på dygnet sökningen skett.

Enkelt förklarat – vi hjälper dig att hamna högst upp på Google

ANNONSERING SOM GER RESULTAT – NÅ KUNDEN I KÖPÖGONBLICKET

Med annonsering på Google kan du nå dina potentiella kunder precis i köpögonblicket. Du finns där när det avgörande beslutet ska tas.

Hur kan det då komma sig? Om en person ska köpa en cykel och googlar på ”cykel” är den troligtvis inte i slutet av sin köpprocess. Om personen däremot googlar på ”blå 21-växlad monark cykel” är den troligtvis väldigt nära ett köp.

Vi jobbar alltid med att våra kunder ska dyka upp i det senare exemplet, du ska veta att när dina potentiella kunder ska göra ett köp av en produkt eller tjänst dyker din webbplats upp som toppförslag. 

händer som pekar på dator

ETT LÅNGSIKTIGT SAMARBETET FÖR ÖKAD FÖRSÄLJNING

Det första vi gör när en kund vill ha hjälp med annonsering på Google är att lägga upp en strategi. Tillsammans med dig tar vi fram målet med annonseringen. Vad vill du uppnå? 

Vill du bygga upp ett varumärke för att slå dig fram i djungeln av konkurrenter? Få hjälp att sprida information direkt till kunden för att spara tid på att slippa frågor via telefon och mail. Eller det vanligaste, du vill öka försäljningen och få in nya kunder. Tillsammans bestämmer vi detta, och lägger upp en långsiktig plan.

Google Ads handlar om fakta och analyser. Ju längre vi samarbetar, desto mer fakta och data har vi att analysera – vilket i sin tur leder till en billigare och mer effektiv annonsering. 

händer på tangentbord som skriver om SEO

VILL DU HA EN GRATIS GUIDE FÖR ANNONSERING PÅ GOOGLE?

SEM är som du kanske redan förstått ett ämne som ligger oss varmt om hjärtat. Våra duktiga SEM-specialister har tagit fram en omfattande SEM-guide som du nu kan ta del av, helt kostnadsfritt! Fyll i dina uppgifter så skickar vi guiden till dig. 

Vanliga frågor

HUR FUNGERAR ANNONSERING PÅ GOOGLE?

Med hjälp av betald marknadsföring driver du trafik via sökmotorer till din webbplats. Du väljer ett antal sökord, och betalar för att din webbplats ska hamna bland de första förslagen när någon söker på just de orden. Är det ett populärt sökord (cykel) kostar det mer för att hamna högst upp i Google-sökningen än ett mer ovanligt ord (cykelhjälmsskydd). Populära ord har större konkurrens och kostar därför mer. Du väljer själv hur mycket du är villig att betala för ett klick på din annons. Ju högre bud – desto bättre placering. 

Med hjälp av annonseringen kan du dra fördelar mot dina konkurrenter – genom att du betalar för att vara den förste kunden möts av vid en googling. 

Med annonsering kan du snabbt öka antalen klick på din webbplats, och fler klick leder till ökad försäljning. 

VAD ÄR SKILLNADEN PÅ SEO (SÖKORDSOPTIMERING) OCH SEM (ANNONSERING PÅ GOOGLE)?

  • SEM (Google-annonsering) är annonsering där du betalar för att dina utvalda sökord ska synas på Google.
  • SEO (sökordsoptimering) är inget du betalar för – det handlar om strategiskt innehåll. Genom att inkludera relevanta ord matchas din webbplats med Google-sökningar. 

Så varför rekommenderar vi betald annonsering?

SEO är ett billigare tillvägagångssätt än Google-annonsering, men tyvärr inte alltid lika effektivt – hur bra din SEO än är kommer betalad annonseringen alltid hamna högre upp. Google är ett företag som alla andra och vill i grunden själva också tjäna pengar. Den som betalar får förtur.

Vi rekommenderar därför alltid att man jobbar parallellt med SEO & SEM för att på så sätt nå ut till fler potentiella kunder. Oftast är det optimalt att använda sig av båda strategierna för att maximera klick.

OLIKA STRATEGIER FÖR ANNONSERING – VAD ÄR CPC, CPM OCH SPE?

När du ska använda dig av Google-annonsering finns det tre olika alternativ för budgivning: CPC, CPM och CPE.

CPM står för cost-per-click, och är det belopp du betalar varje gång någon klickar på din annons.

CPM står för cost-per-mill, och är det belopp du betalar när din annons visats för 1000 personer.

CPE står för cost-per-engagement och är det belopp du betalar när någon vidtar en förutbestämd åtgärd med din annons. Till exempel en kontaktförfrågan eller skriver upp sig för att få ett nyhetsbrev.

Läs mer om SEM i våra digitala artiklar